1.India is een uitgestrekt land. Van noord tot zuid reizend is dit
een afstand van 3000 km, met in
het noorden het gebergte van de Himalaya's en in het verre zuiden tropische
rijstvelden en
palmbomen. In de jaren zeventig zijn de eerste contacten ontstaan met
de Gereformeerde Kerken
in Nederland.
2.Een van de bekendste gebouwen is deze Taj Mahal in Agra. Gebouwd
in de 16e eeuw als
monument voor de overleden vrouw van de islamitische vorst Sjah Jahan.
Links ziet u een kleine moskee. De Mogols vielen India binnen vanuit
het noorden en de meeste
moskeeen zijn dan ook daar te vinden.
3.Een van de grote leiders van India was Mahatma Gandhi. Hij wordt
nog altijd geeerd als de
grote voorvechter van de onafhankelijkheidsstrijd, met name vanwege
de geweldloosheid die hij
voorstond. Ook buiten India is zijn naam het meest bekend.
4.(Dia van foto) Ons minder bekend is de naam van dr.Ambedkar. Zelf
afkomstig uit de groep
van, zoals we dat vroeger noemden: de onaanraakbaren, heeft hij in de
onafhankelijkheidsstrijd
vaak tegenover Gandhi gestaan. Ambedkar was ervan overtuigd dat er in
het Hindoeisme geen
plaats was voor de 'onaanraakbaren', hij is dan ook later met veel van
zijn volgelingen boeddhist
geworden.
5.(Dia van armen in een dorp) De grote groepen van 'onaanraakbaren'
die zich nog altijd
gediscrimineerd voelen in India noemen zich nu 'Dalits', dit betekent
'verdrukten'.
STEDEN
6.India is een land van grote steden. Delhi, Calcutta en Bombay zijn
in korte tijd uitgegroeid tot
grote oppervlakten met zo'n 10 miljoen bewoners. Een groot deel van
de aanwas van deze steden
komt door de trek van mensen van het platteland naar de stad op zoek
naar werk. (dia van stad).
7.Omdat geen enkele stad deze groei kan opvangen zijn er altijd grote
sloppenwijken te vinden
in en rondom de steden. Het ontbreekt daar vaak aan de meeste basisvoorzieningen.
Meestal zijn
er slechts enkele punten waar men water kan halen in een grote wijk.
8.In de regentijd veranderen de straatjes en stegen in de slums dan
ook snel in grote
modderpoelen.
PLATTELAND
9.Hoewel er vele miljoenen mensen in de steden wonen moet toch ruim
80% van de 850 miljoen
inwoners van India leven op het platteland. Niet iedereen heeft zelf
grond om te bewerken. Vaak
verhuurt men zich als landarbeider zolang daar werk is en daarna trekken
de mannen weg naar
andere gebieden.(dia met iemand die op het land werkt)
10.Een dorp zoals er zovele zijn. Men zegt dat er altijd twee dorpen
zijn, een voor de hogere
kaste en een voor de dalits.
11.Wat er verbouwd kan worden op het land is afhankelijk van de watervoorziening.
Grote
oppervlakten moeten geirrigeerd worden en als dat niet mogelijk is zien
we verdroogde stoffige
velden ontstaan buiten het korte regenseizoen. (dia Bas lopend)
12.Genoeg water voor de rijstvelden is bijvoorbeeld een jaarlijkse
strijd tussen de deelstaten
Karnataka en Tamil Nadu.
GODSDIENSTEN
13.In India zegt ruim 85% van de mensen Hindoe te zijn. Dit is voor
iedereen zichtbaar in de vele
grote en vaak beroemde tempels overal in het land. Hier een beeld van
de grote Meenakshi tempel
in Madurai.
14.Elk dorp heeft zijn eigen plek als middelpunt voor het religieuse
leven. Hier worden een of
meer van de hindoe goden aanbeden.(dia van foto)
15.Moslims vormen ongeveer 15% van de bevolking in India. Dit is een
grote groep doe met
name in het noorden leeft. In het algemeen leeft men in vrede met en
naast elkaar, maar soms
horen wij van grote onlusten tussen de godsdiensten. (dia van moskee)
16.Al zijn er maar 3% christenen in India, volgens de verhalen bevindt
zich daar een van de oudste
kerken ter wereld. De Mar Thoma kerk in het zuiden beroept zich erop
dat de apostel Thomas
zelf hen het evangelie heeft gebracht. Hier een beeld van de grote kathedraal
in Bangalore.
PROJECTEN.
Om een idee te geven van de relaties van onze kerken met kerken en organisaties
in India volgen
nu enkele voorbeelden hiervan.
De Kerk van Zuid India.
17.Onze belangrijkste partner is de Kerk van Zuid India (Church of South
India). Deze kerk telt
bijna 3 miljoen leden, die verspreid wonen in de 4 grote deelstaten
in het zuiden. Van de partners
overzee ontvangt deze kerk jaarlijks een afgesproken bijdrage. Deze
bijdrage wordt weer verdeeld
over de 21 bisdommen. ( dia van kerkje).
18.De Kerk van Zuid India wordt geleid door bisschoppen. In 1947 ontstaan
uit een fusie van
verschillende kerkgenootschappen heeft men hievoor gekozen. Afhankelijk
van visie, initiatief en
mogelijkheden ter plaatse ontmoeten wij in de verschillende bisdommen
ook vaak verschillende
ontwikkelingen. (dia van bisschop Amirtham).
19.De Kerk van Zuid India heeft haar eigen deputaatschappen voor verschillende
werksoorten:
Evangelieverkondiging, Godsdienstonderwijs en gewoon Onderwijs, Medisch
Werk en als
grootste afdeling het kantoor voor technische opleidingen en sociaal
opbouwwerk. Deze laatste
afdeling ontvangt van ons een bijdrage voor bepaalde programma's in
de bisdommen, vaak voor
vrouwen. (dia van Snehalayam).
Theologische opleidingen.
20.Het oudste theologisch seminarie in India bestaat inmiddels 200 jaar.
Er is een overkoepelende
organisatie waar alle kleine en grote theologische opleidingsinstituten
bij zijn aangesloten. Wij
hebben een directe relatie met 5 seminaries. (dia van TTS)
21.De seminaries liggen in de verschillende staten van India en hebben
zo elk een andere taal als
voertaal. Uitzondering hierop is het United Theological Seminary in
Bangalore waar Engels
gebruikt wordt. Hier kunnen dan ook gemakkelijk buitenlandse studenten
zich aanmelden. In de
seminaries werken verschillende denominaties samen, dit kost hen blijkbaar
minder moeite dan
ons in Nederland. (dia van UTC)
22.Met het Tamil Nadu Theological Seminary (T.T.S.) hebben wij al sinds
de oprichting in .. een
relatie. Op deze school in Madurai wordt theologie onderwezen en in
diezelfde tijd wordt de
studenten geleerd wat deze lessen te maken hebben met het dagelijks
leven. Zij leren dat
christenen ook verantwoordelijkheden hebben in de maatschappij, zich
moeten afvragen waarom
zo velen arm zijn in India.
23.Van de organisaties die wij steunen zijn meerdere gericht op vrouwen.
Vrouwen hebben in het
algemeen in India een zwaar leven. Dochters worden vaak als een last
in het gezin beschouwd
omdat een huwelijk veel geld kost. Meisjes voelen zich een last, zeker
als er eigenlijk geen geld
is voor de bruidschat.
24.De organisatie SAKTI in Bangalore, onder leiding van mevrouw Jacintha,
heeft programma's
ten bate van vrouwen in de krottenwijken. vrouwen leren lezen, naaien,
en er zijn
kleuterschooltjes voor de kinderen.
25.Tijdens de cursus voor ontwikkelingswerkers die ook door SAKTI gegeven
wordt, wordt met
name gelet op de relatie tussen mannen en vrouwen. Hele discussies ontstaan
er en er worden
vragen gesteld bij wat vanouds zo vanzelfsprekend leek.
26.Ook de People's Movement for Development, een van onze oudste relaties
in zuid India, spant
zich in voor de vrouwen in de dorpen rondom Martandam. Deze organisatie
wordt geleid door
de heer Yesudian. Hij is met het werk begonnen in 1982 en nu is het
uitgegroeid en omvat 40
vrouwengroepen.
27.De groepen worden begeleid door zgn 'animators', vrouwen die ook
uit een van die dorpen
komen, maar zelf meer opleiding hebben. In de groepen spreekt men over
de dagelijkse problemen
en wat daar aan gedaan kan worden. Er worden leeslessen gegeven, kranten
worden voorgelezen.
De animators komen zelf maandelijks bijelkaar.
28.Omdat meerdere vrouwen om een kleine lening vroegen is er nu een
klein fonds per groep. De
groep is verantwoordelijk voor de terugbetaling. Van zo'n lening worden
verschillende dingen
gedaan, vaak wordt een kleine handel opgezet om wat extra inkomen te
krijgen.
29.De vrouwen in de groepen worden meer en meer zelfstandig. Zij gaan
ook zelf naar allerlei
instanties om bepaalde zaken voor elkaar te krijgen. Electriciteit bijv.
of een bushalte.
30.De organisatie RICE, eveneens ver in het zuiden, probeert weer op
een andere wijze de
vrouwen in de omliggende dorpen te helpen. Er is niet alleen een uitgebreid
en zorgvuldig
bijgehouden systeem van kleine leningen.
31.Maar de heer Sebastian, leider van RICE heeft ook een cooperatie
opgericht waar de vele
'beedi'rollers lid van zijn. Veel vrouwen in de omgeving proberen een
eigen klein inkomen te
verwerven door dagelijks een groot aantal van deze kleine sigaretjes
te rollen.
32.De tussenpersoon die de vrouwen voorzag van de voorraad tabaksblad
en die later de
opbrengst afnam verdiende natuurlijk het meest. Nu functioneert RICE
als tussenpersoon en
krijgen de vrouwen beduidend meer voor hun werk.
33.Als er aandacht gegeven wordt aan de situatie van de vrouwen ontstaan
vaak ook de vraag
naar kleuterschooltjes. Vrouwen die zelf niet kunnen lezen of dat met
moeite geleerd hebben zijn
diep doordrongen van het belang van onderwijs.
34.Veel van die schooltjes hebben heel weinig mogelijkheden voor de
kinderen en de vraag is
groot.
35.Zo kan het ook. Dit is een school die op het terrein van T.T.S.
gehouden wordt. De officieel
geregistreerde scholen krijgen in de deelstaat Tamil Nadu subsidie voor
een warme maaltijd. Deze
gratis maaltijd is een belangrijke trekpleister voor de ouders.
36.Het kaste systeem in het Hindoeisme deelt de mensen in duidelijke
groepen, die ook nu nog
een deel van de levensloop van mensen bepalen. Diegenen die buiten dit
systeem vallen: de
kastelozen, outcasts, ook onreinen genoemd, voelen zich ook buiten de
maatschappij gezet. Zij
zijn dan ook vaak de armsten in de samenleving.
37.Deze kastelozen noemen zich tegenwoordig de Dalits. Veel organisaties
hebben activiteiten
ontwikkeld om de positie van de Dalits te verbeteren. Volgens hen gaat
het hier gewoon om
mensenrechten. Zij strijden om gehoor te vinden bij politie en justitie
als zij onrechtvaardig
behandeld worden.
38.Ook in de kerken kwam nog vaak, hoewel voor buitenstaanders onzichtbaar,
deze discriminatie
voor. Het Evangelie als bevrijdende boodschap heeft en had een geweldige
aantrekking voor met
name deze groepen aan de onderkant van de maatschappij. Zeker 80% van
de christenen wordt
gevormd door de Dalits.
39.Ook de verschillende stammen of inheemse volken in het land vallen
buiten het kaste systeem
en weten zich eveneens sterk gediscrimineerd. Meer en meer echter staan
er onder hen ook leiders
op die opkomen voor de eigen identiteit van deze mensen. Gelukkig werken
deze groepen
tegenwoordig meer samen in hun strijd om hun rechten.
|